E-učionica za učenje fizike

Psihologija

ŠTA ĆE DETE BITI KADA PORASTE?

SVAKI ČOVEK MOŽE BITI NAJUSPEŠNIJI U ONOM POSLU KOJI OBAVLJA SA RADOŠČU I KOJI ZAISTA VOLI

Poznati eksperiment u psihologiji može se opisati na sledeći način: Odrasla osoba stavlja slatkiš ispred deteta i kaže mu: „Možes slatkiš odmah da pojedeš ili sačekaj 10 minuta da se vratim sa još tri slatkiša“ a zatim izađe iz prostorije. Deca koja su mogla da sačekaju 10 minuta zaista su bila nagrađena dodatnim slatkišima, ali ono što je zaista intresantno jeste da su 20 godina kasnije baš ta deca bila uspešnija u svojim profesionalnim opredeljenjima¹ nego ona deca koja su pojela slatkiš odmah.

ASIMO-Kids

Robot Asimo u igri sa decom,
slika: http://bobblum.com

Intresovanje za buduće zanimanje kod dece se javlja oko četvrte godine.  Prva maštanja o budućem zanimanju su rezultat maštanja, trenutnih intresovanja, medijskog uticaja i nedovoljne informisanosti i ona ne ukazuju na bitne smernice izbora buduće profesije. Svako dete, naročito ono koje je radoznalo i otvoreno za nova iskustva će mnogo puta promeniti svoja intresovanja tokom procesa odrastanja. Pored toga, današnji razvoj nauke je toliko ubrzan da će deca koja sada imaju 5-6 godina u trenutku započinjanja svoje radne karijere raditi poslove koji trenutno ne postoje.

Ličnost deteta može da ukaže na pravac kretanja njegove buduće karijere, potvrdilo je istraživanje urađenog na osnovu testa ličnosti dece i njihove karijere kada su bili u poznim 40-im godinama². Prema dobijenim rezultatima, devojčice koje su bile procenjene kao manje maštovite i radoznale u srednjem dobu su imale uglavnom kancelarijske poslove ili druge poslove sa definisanim pravilima, gde se ne očekuje ni kreativnost ni velika inicijativa. Dečaci koji su bili procenjeni kao manje radoznali, kao odrasle osobe radili su uglavnom fizičke poslove. Za razliku od njih, devojčice i dečaci koji su na testovima ličnosti procenjeni kao maštoviti i radoznali, kao odrasle osobe su se bavili naučnoistraživačkim radom ili umetnošću.

Kako uticati na pravac kretanja buduće profesije kod deteta?

1. Usmeravanje: Ličnost deteta treba podržavati kao i dinamiku promena njegovih izbora. Istovremeno ga treba usmeravati i korigovati, kako smatrate da je važno

2. Roditelji kao uzori: Detetu možete postati uzor samo ličnim primerom, načinom na koji živite i na koji se ponašate, načinom na koji pristupate i rešavate probleme, načinom na koji pristupate prijateljima, poslu, životnim vrednostima… Tako, ako vi volite svoju profesiju, ako o njoj govorite sa entuzijazmom i osećanjem zadovoljstva, vi šaljete poruku detetu da je baviti se onim što volite važno, da ste zadovoljni izborom koji set izabrali.

3. Obrazovanje: Vaš pristup obrazovanju uticaće na to kakav će pristup obrazovanju imati i dete. Od nivoa obrazovanosti deteta zavisiće i njegovi izbori – od izbora srednje škole do izbora zanimanja. Ne zaboravite uticaj savremenih tehnologija na svet -globalno. Prema predviđanjima eksperata, posla će biti samo za one koji se „uhvate u koštac“ sa modernim tehnologijama, što znači da će posla biti samo za obrazovane ili bar dovoljno obučene. Meni se čini da se „ta budućnost“ zapravo događa već sada.

4. Sadržaji: Pružite detetu kvalitetne, edukativne i kreativne sadržaje, prilagođene uzrastu i intresovanju. Slagalice, bojice, kocke, plastelin su idealne za razvoj samostalnog mišljenja i kreativnosti dece u predškolskom i nižeškolskom uzrastu. Takođe, kontrolišite sadržaje koje dete usvaja sa TV-a ili računara.

5. Izbor deteta: Podržite dete da otkrije sopstvene ambicije i ne dozvolite da poziv vašeg deteta bude odraz vaših neostvarenih ambicija. Od ogromnog značaja za svako dete je samopouzdanje i osećanje pripadnosti porodici koja stoji uz njega, kojim god putem da krene. Ipak, u okviru poštovanja njegovog izbora, vi imate pravo i obavezu usmeravanja. Na primer, mnoga deca od najranijeg uzraste imaju izražene talente, pa to možete dodatno negovati.

6. Pomoć: Sigurno je da svom detetu želite najbolje i pored te ambicioznosti roditelji se razlikuju po stepenu samokontrole, tj. granice koja određuje gde prestaje mešanje u detetov život a počinje polje gde ga puštate da se snalazi koristeći sopstvenu pamet i znanje. Osim što ga usmeravate u pravcu za koji smatrate da je ispravan, svoju ambicioznost možete usmeriti ka tome da vaše dete bude što radoznalije, kreativnije, otvorenije…

lego

Danas deca kroz igru kreiraju robote. Izražene talente kod dece treba dodatno negovati, slika: http://www.forthoodsentinel.com

Aktivno učenje i razvoj svesti o doživotnom učenju

Učenici škole Politehnika-škola za nove tehnologije učestvuju na sajmovima nauke i obrazovanja gde imaju priliku da predstave svoje radove iz oblasti Robotike i Mehatronike. Kroz svoj rad i angažovanje pokazuju izuzetnu profesionalnost, elan, znanje i volju da posetioce sajma zaintresuju za tehniku. Pored toga, na međunarodnim sajmovima imaju priliku da se aktivno informišu o novim dostignućima i napretku tehnologija u industriji, kroz direktan razgovor sa profesionalcima, sa ciljem da bolje razviju svoju viziju o budućnosti.

DSCN0502

Učenici srednje škole Politehnika-škola za nove tehnologije pokazuju izuzetnu profesionalnost pri prezentaciji svojih radova – robota na sajmovima tehnike i obrazovanja

Primer iz koga i roditelji i deca mogu mnogo da nauče

Melinda i Bil Gejts su doneli odluku da svoje stečeno bogatstvo od 76 milijardi dolara ostave u humanitarne svrhe a ne svojoj deci u nasledstvo. U obrazloženju su rekli sledeće: „Svojoj deci smo umesto novca pružili dobro obrazovanje, kako bi ih naučili da se oslone na sopstvene sposobnosti a ne na bogatstvo svojih roditelja. Deca moraju imati osećaj da je njihov vlastiti rad bitan i da ima smisla. Moramo se pobrinuti da imaju osećaj vlastite sposobnosti i da znaju šte žele da rade“.

1. izvor: dipl.pedagog Jelena Holcer, „Šta će vaše dete biti kada poraste?“, Magazin za srećniji život  Sensa, 2013

2. Da li ličnost deteta određuje profesiju? Istrživanje je započeto 50-ih godina prošlog veka u Americi. Istraživanje je obuhvatilo više generacija dece uzrasta 6-12 godina. Istraživanje je započeto testiranjem ličnosti sve dece učesnika. Isti ti učenici kada su bili u poznim četrdesetim godinama, izjašnjavali su se o svojim prošlim i trenutnim zaposlenjima. Njihovi odgovori bili su očekivani u odnosu na test ličnosti koji su radili u detinjstvu.

MAINFESTING

TVOJ UM JE TVOJ INSTRUMENT – ISKORISTI GA: NAJBOLJI NAČIN DA PREDVIDITE BUDUĆNOST JE DA JE KREIRATE³

Manifestovanje je „čarolija“ pretvaranja misli u fizičku stvarnost. Mi kreiramo svoju stvarnost sopstvenim mislima, emocijama, ubeđenjima, odlukama i akcijama.

Misli

Naša stvarnost ne postoji nezavsno od naših misli – one je kreiraju. Uzmimo na primer stolicu na kojoj upravo sedite: Neko je trebalo da pomisli na nju, da je oblikuje, konstruiše, kreira, proizvede; prvo je bila misao, kasnije je došla stolica. Vi sami (svesno ili nesvesno) birate svoje misli, a njihovim izborom birate i njihove posledice, odnosno rezulate koje te misli kreiraju u vašem životu. Znači Vi ste kreator svog života – ono što mislite to i postajete. Da biste kreirali one rezultate koje zaista želite, morate da preuzmete odgovornost za svoje misli – da ih svesno izaberete ili kreirate. Ljudi koji su svesni činjenice da njihove misli kreiraju njihovu realnost, inspirisani su svojim željama, a ne strahovima. Oni i probleme vide kao šanse. Među takvim ljudima su pronalazači, prominentni naučnici, uspešni biznismeni, itd. Oni kreiraju život na način koji su sami odabrali, kakav očekuju i žele.

Ubeđenja

Ubeđenja su obrasci koji su nam usađeni od strane roditelja, učitelja ili okruženja. Neke od nih smo kreirali i sami, posmatrajući svet oko sebe. Svi mi imamo ubeđenja koja nas podstiču, i ona koja nas ograničavaju. Ubeđenja su takođe misli. Vaša podsvest pretvara svako ubeđenje koje imate u vašu stvarnost. Istraživanja su pokazala da je 80% inputa koje dobijemo kao deca negativno („nemoj to da radiš“, „nisi dobar“ i sl.). Dete čuje u proseku reč „ne“ oko 40 000puta. Dečiji um lako upija i veruje sve što mu se kaže, a potom kao dobar frižider, skladišti i čuva sve informacije koje je dobijao. Zbog toga ne treba da čudi zašto je svet pun odraslih koji veruju da nisu dovoljno dobri, da im ništa neće poći za rukom ili da ne zasližuju dobre stvari u životu.

Ubeđenja nisu odraz stvarnosti – ona je kreiraju. Pogledajte rezultate sledećih ubeđenja:

  • sport i škola ne idu zajedno (rezultat: žrtviujete jedno od ovo dvoje)
  • ja nisam komunikativan (rezultat: ne uspostavljate komunikaciju sa drugima, što dovodi do usamljenosti i otuđenosti)
  • uzdaj se use i u svoje kljuse (rezultat: uvek sve radite sami)
  • život je borba (rezultat: sve što radite radite sa naporom i nemate prostora za oupuštanje i uživanje)
  • imućni ljudi su zli (rezultat: nemate novca)

Kao primer,  kako podrešno ubeđenje dovodi do sputavanja može se navesti metod „treniranje slonova u Indiji“. Dok je slon još beba, trener ga vezuje za stub debelim lancem koji slona steže oko članka i nanosi mu bol. Ubrzo, slonče „nauči“ da pomeranje noge znači bol. Kako slonče raste, trener može da ga vezuje sve tanjim i tanjim „koncem“ – koji na kraju kontroliše životinju od 5 tona – zato što se slon obavezao svom umu i telu da je u zatvoru.

Neka ubeđenja koja imamo su vrlo korisna i mogu da nas podstaknu i da nam ulepšaju život. Razmislimo o tome, kakve rezultate dovode sledeća ubeđenja:

  • ja mogu sve što hoću
  • ja sam inteligentna/inteligentan
  • ljudi su dobronamerni i spremni da pomognu
  • život je lep
  • talenti mogu da se razvijaju
  • imućni ljudi su velikodušni

Važno je da shvatite da možete da kreirate nova ubeđenja koja vas podržavaju u ostvarenju onoga što želite. Tako ćete učiniti da živite život po svojim merilima; bićete oslobođeni mišljenja i stavova drugih ljudi, koje ste u toku života (nesvesno) prihvatili kao „isitnu“ sputavajući sebe da živite život po sopstvenim kriterijumima.

Emocije

Misli kreiraju, a emocije oživljavaju. To je isto kao kada od crteža napravite crtani film. Ako nešto zaista želite, budite spremni da to i primite, budite puni entuzijazma i pozitivne energije. Život je prepun dobrih stvari, kojih ima dovoljno za sve.

Izbor ili odluka

Većina ljudi ne dobije ono što želi, mahom iz dva razloga: ne zna šta želi ili ako i zna šta želi, nije spremna da donese odluku i napravi izbor. Većina ima poteškoće sa pravljenjem životnih izbora iz straha da ne pogreši. Zbog toga često i ne prave izbore niti donose odluke. Međutim, koji god izbor da napravite, ne postoji mogućnost greške – postoji samo rezultat tog izbora, na koji Unirverzum odgovara na dva načina: „Bravo!“ ili „Ups, pokušaj ponovo“. Važno je uvideti da je svaki rezultat moguće korigovati.

Akcija

Sve misli i pozitivna ubeđenja ovog sveta ne mogu da Vam pomognu da kreirate stvarnost koju želite ako ne preduzmete akcije u smeru željenog rezultata. Sedeti, razmišljati i čekati da sve počne i završi se samo od sebe zaista ne funkcioniše u našoj realnosti (a i suprotno je zakonu održanja energije – što znači da je praktično ne moguće).

Jedina stvar koja vas sprečava da shvatite da ste vi kreator svog života jeste nedostatak spoznaje kreativnog procesa. Kada postanete svesni svoje sposobnosti da pretvarate misli u fizičku stvarnost, prevazići ćete pojmove sudbine, imanja ili nemanja sreće. Takođe ćete sa radošću preuzeti odgovornost za to što ste kreirali i kreirate svoj život.

Koraci akcije:

  • veliko spremanje; uzmi dva papira i olovku. Na jednom listu napiši spisak stvari koje bi želeli da imate ili umete; napišite razloge „zašto to nije moguće“. Prepoznajte u tim razlozima vaša ograničavajuća ubeđenja. Na drugom papiru napišite tvrdnje suprotne prethodnim. Zatim bacite prethodnu listu „ograničavajućih uverenja“.
  • otkrivanje talenata; razmislite o tome koji su vaši talenti, šta volite da radite, šta vas ispunjava, šta je to što vam daje energiju i u čemu istrajavate uprkos teškoćama
  • kreiranje željene liste; napravite listu od 10 rezultata koje ste spremni da kreirate, zapišite ih.
  • kreiranje vizuelizacije; kreirajte jasnu sliku željenih rezultata u sadašnjem vremenu, kao da su već ostvareni; uključite sva čula.
  • ponavljanje; ponavljajte misli i proces vizuelizacije
  • vežbanje; svakog dana uradite po jedan korak ka ostvarenju svojih rezultata
  • priznanje; odajte sebi priznanje za svaki korak koji ste postigli na putu ka željenom rezultatu

Počnite još danas! Zašto da čekate kada možete da kreirate…

3. izvor: poslovni konsultant za ljudske resurse Neva Rajković, Mainfesting, Magazin Popular Science , februar 2014

KAKO DA PREPOZNATE KREATIVNE LJUDE?

“Kreativnost nije ništa drugo neko individualno izražavanje vlastitih potreba, želja i jedinstvenosti”

Kaufman

Kreativnost funkcioniše na misteriozan i često paradoksalan način. Kreativno mišljenje je stabilna, određujuća osobina pojedinih ličnosti, ali može i da se menja zavisno od situacije i okruženja. Inspiracija i ideje često dolaze naizgled niotkuda, nema ih kad su najpotrebnije, ali kreativno mišljenje zahteva složene sobnosti, pri čemu se potpuno razlikuje od običnih misaonih procesa.

Sa psihološkog aspekta, kreativne ličnosti je teško “ukrotiti”, zato što su sklone da izbegavaju naviku i rutinu. Istraživanja su pokazala da kreativnost objedinjuje mnoštvo specifičnosti, ponašanja i društvenih uticaja u jednoj osobi.

4707356-155839-creative-design-vector-illustration-people-characters-concepts-icons

Maštoviti ljudi obično imaju „zbrkanije umove“ zbog čega izgleda da inspiracija i ideje često dolaze niotkuda. Međutim kreativno mišljenje zahteva složene sposobnosti. slika:colourbox.com

Eksperti ukazuju na činjenicu da je kreativnim ljudima  teško da spoznaju sebe zato što je kreativna ličnost složenija od nekreativne. Maštoviti ljudi obično imaju „zbrkanije umove“. Ne može se reći da postoji “tipična” kreativna osoba ali postoje određene osobine i karakteristike ponašanja koja „otkrivaju“ veoma kreativne ljude.

 Kreativni ljudi maštaju

Kreativni ljudi znaju da maštanje nije gubljenje vremena, uprkos tome što su im (neki) nastavnici u školi govorili suprotno.

Psiholozi tvrde da maštanje doprinosi procesu “kreativne inkubacije”. Mnogi od nas iz iskustva znaju da nam najbolje ideje padaju na pamet baš onda kada razmišljamo o nečem sasvim drugom.

Istraživanja iz 2012. godine ukazuju da maštanje zapravo zahteva veoma veliko angažovanje mozga i da može da doprinese iznenadnom uspostavljanju veza i sagledavanju situacije  jer je povezano sa sposobnošću da prizovemo u sećanje određenu informaciju kada nam nešto drugo zaokuplja pažnju.

 Kreativni ljudi sve primećuju

Kreativne ličnosti u svemu prepoznaju mogućnosti i neprekidno upijaju informacije koje pokreću ispoljavanje kreativnosti.

 Kreativni ljudi rade u periodu dana kada su najefikasniji

Mnogi veliki umetnici su tvrdili da najbolje rade ili veoma rano ujutro ili kasno uveče. Vladimir Nabokov je pisao odmah posle buđenja u 6 ili 7 ujutro, dok je arhitekta Frenk Lojd Rajt redovno šetao od tri do četiri sata ujutro, a radio nekoliko sati pre odlaska na spavanje.

 Kreativni ljudi uvek nađu vremena da budu sami sa sobom

“Da biste bili otvoreni za kreativnost, morate znati konstruktivno da koristite samoću. Morate prevazići strah od samoće. Umetnike i kreativne osobe često bije glas da su osobenjaci, što zapravo nije tačno kada se ima na umu da je samoća ponekad ključ za ostvarenje najvećih dela.

 Kreativni ljudi okreću životne prepreke u sopstvenu korist

Nova oblast u psihologiji – posttraumatski rast bavi se pozitivnim posledicama negativnih događaja. Ona zagovara stav da mnogi ljudi umeju da iskoriste nevolje koje su ih zadesile i traume iz ranog perioda života za kreativni razvoj. Naučnici su ustanovili da traume pomažu ljudima da se razvijaju kada je reč o međuljudskim odnosima, duhovnosti, poštovanju života, ličnoj snazi i što je najvažnije, kreativnosti što im omogućava da uoče nove šanse u životu.

 Kreativni ljudi su uvek u potrazi za novim iskustvima

Otvorenost za nova iskustva je najvažniji preduslov za kreativnost i podrazumeva niz različitih, međusobno povezanih aspekata: intelektualnu radoznalost, traganje za uzbuđenjem, otvorenost za osećanja i fantaziju. Sve to zajedno pokreće sopstveno istraživanje unutrašnjeg i spoljašnjeg sveta.

 Kreativni ljudi uče na sopstvenim greškama

Obavljanje kreativne delatnosti često se opisuje kao proces u kome stalno doživljavate neuspeh sve dok ne otkrijete ono što će vas dovesti do rezultata. Uspešne kreativne osobe su naučile su da neuspeh ne primaju lično.

 Kreativni ljudi postavljaju velika pitanja

Oni su beskrajno radoznali. Posmatraju svet oko sebe, želeći da znaju zašto i kako je nešto tako kako je – bilo kroz razgovor sa drugima, bilo tako što sami analiziraju stvari.

 Kreativni ljudi posmatraju druge ljude

Kreativni tipovi vole da posmatraju i analiziraju ljude, što im ponekad omogućava da dođu do najboljih ideja.

Kreativni ljudi rizikuju

Spremnost na rizikovanje utiče na kreativnost. Mnoge kreativne osobe profitirale su od preuzimanja rizika u različitim aspektima života. Postoji duboka i značajna veza između preuzimanja rizika i kreativnosti, a ona se često zanemaruje. Kreativnost vam omogućava da napravite nešto od ničega.

Kreativni ljudi život shvataju kao šansu za samoizražavanje

Kreativnost je individualno izražavanje vlastitih potreba, želja i jedinstvenosti. Kreativni tipovi su stalno u potrazi za šansama da se izraze.

 Kreativni ljudi idu za vlastitim strastima

Kreativci su motivisani da delaju podstaknuti unutrašnjom potrebom a ne željom za nagradom i priznanjem. Psiholozi su pokazali da kreativni ljudi crpe energiju iz aktivnosti koje za njih predstavljaju izazov što znači da su motivisani iznutra. Naučnici tvrde da već samo razmišljanje o razlozima podstiče kreativnost.

 Kreativni ljudi umeju da izađu iz okvira vlastite perspektive 

Još jedna važna svrha maštanja je da nam pomogne da izađemo iz okvira vlastite, ograničene, perspektive i da istražujemo drugačije načina razmišljanja, što može biti značajn doprinos kreativnom radu.

 Kreativni ljudi gube pojam o vremenu

Dok pišu, igraju, slikaju ili izražavaju sebe na bilo koji drugi način, kreativne ličnosti često primete da se nalaze u stanju poznatom kao “Flow”, koje im pomaže da budu maksimalno kreativni. “Flow” (tok, strujanje) je mentalno stanje u kome pojedinac prevazilazi granice svesnog mišljenja kako bi dospeo u uzvišeno stanje koncentracije i smirenosti. Kada se nađu u tom stanju, on je praktično imun na bilo kakve unutrašnje i spoljne pritiske i smetnje.

 Kreativni ljudi se okružuju  lepotom

Često imaju izvanredan ukus, pa samim tim vole da budu okruženi lepim stvarima. Nedavno sprovedeno istraživanje pokazalo je da su muzičari – uključujući one koji sviraju u orkestrima, rade kao profesori muzike ili nastupaju solo – veoma osetljivi na umetničke lepote.

 Kreativni ljudi povezuju stvari

“Kreativnost je povezivanje stvari”

Stiv Džobs

Ako postoji nešto po čemu se veoma kreativni ljudi razlikuju od drugih, onda je to njihova sposobnost da vide mogućnosti tamo gde ih drugi ne vide. Kreativnost je sposobnost povezivanja stvari koje drugi ljudi nikada ne bi ni pomislili da povežu.

 Kreativni ljudi stalno menjaju ustaljene obrasce  

“Kreativne osobe imaju raznovrsnija iskustva, a navika ubija raznovrsnost iskustava”

Kaufman

Veliki broj različitih iskustava je veoma važn za kreativnost. Kreativci menjaju ustaljene obrasce, isprobavaju nove stvari i izbegavaju sve što život čini monotonim.

 Kreativni ljudi odvajaju vreme za potpunu svesnost

Kreativne ličnosti u potpunosti shvataju vrednost jasnog i fokusiranog mišljenja, od koga zavisi njihov rad. Mnogi umetnici, zabavljači, pisci i drugi kreativci okrenuli su se meditaciji kao instrumentu za postizanje najkreativnog stanja uma.

 KREATIVNOST UČENIKA SE MOŽE IZRAZITI NA RAZLIČITIM POLJIMA

Učenici škole Politehnika – škola za nove tehnologije predvođeni dobrim nastavnim kadrom često su motivisani i zaintresovani da dodaju nove vrednosti i sadržaje svojim svakodnevnim obavezama. Samo jedan od brojnih primera je osvojeno III mesto u Srbiji na konkursu „Virtuelni zavičaj“ 2014 godine sa kratkim filmom Rimski bunar.

Film Rimski bunar

izvor: Hafington post/M.A.; blic.rs

 

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

Oblak oznaka

%d bloggers like this: